Strategie accountantskantoor verandert door online boekhouden
Waar het vroeger voor accountants belangrijk was om zoveel mogelijk administratie voor de klant te verwerken ligt de prioriteit tegenwoordig steeds vaker bij zo slim mogelijk boekhouden. Dit bevestigt Jan Bannink, mede-eigenaar van Bannink accountants en belastingadviseurs : ‘Ons doel is niet om het grootste administratiekantoor te worden maar juist de kosten voor de klant zo laag mogelijk te houden. Ik heb liever een heleboel tevreden klanten dan een paar klanten waar je een hoop geld aan verdient.’
Het accountancykantoor Bannink is het afgelopen jaar met bijna 20 procent gegroeid en verwacht dit jaar weer een groei. De afgelopen zeven jaar is het kantoor van tien klanten naar 600 klanten gegaan. ‘Ons succes in administratieve dienstverlening wordt grotendeels verklaard door onze specialisatie in online boekhouden’, licht Jan Bannink toe. ‘Als je klanten laat zien dat ze de administratie zelf kunnen doen, op een eenvoudige manier zoals met Twinfield , scoor je gewoon beter. Sommige kantoren doen dit niet en verliezen daardoor klanten. Uiteindelijk willen we alleen de jaarrekening maken voor de klant en voor de rest actief coachen en advies geven.’
Cultuuromslag
Tien medewerkers van het kantoor zijn gecertificeerd in online boekhouden van Twinfield.
Toch was het in het begin nog even wennen voor de accountants om de omslag te maken naar de specialisatie in online dienstverlening. Bannink: ‘Het is gewoon een cultuuromslag, een andere manier van werken. Accountants vormen een tamelijk conservatieve beroepsgroep en dan vinden mensen veranderingen spannend. In het begin werd het online pakket niet omarmd maar toen hebben we een cursus gehad en dat heeft erg geholpen. We hebben er heel bewust voor gekozen om van iedereen een professional te maken.’
Voordelen
Ongeveer de helft van de klanten van het kantoor doet de boekhouding online en de verwachting is dat dit aantal snel gaat toenemen. ‘Zowel voor ons als voor onze klanten heeft online veel voordelen. De klant heeft lage kosten en de accountant kan meer doen in minder tijd en direct meekijken en fouten herstellen. Onze accountants weten nu bij een klant vaak een dag tijdsbesparing per maand te behalen. Dit betekent voor de ondernemers dat ze de abonnementskosten dubbel en dwars terugverdienen. En daar win je klanten mee’, besluit Bannink. Bron: Lubbers & De Jong
Meest geklikt
opleiding accountant vacatures raaccountantaccountancy vacatureaccountantvacature accountantEerder geplaatste artikelen
Lees meer...
Lees meer...
Lees meer...