Inhoudsopgave
De droom van veel zzp’ers is groei. Je begint alleen, maar je ambitie reikt verder dan je eigen twee handen. Je wilt een team bouwen, grotere projecten aannemen en een ‘echt’ bedrijf neerzetten. De transitie van een eenmanszaak naar een MKB-bedrijf (midden- en kleinbedrijf) is echter een van de moeilijkste fases in het ondernemerschap. Het is een sprong over een diepe kloof. Het vereist een fundamentele verandering in je denken, je vaardigheden en de structuur van je bedrijf. Succesvol opschalen gaat niet vanzelf; het vereist een bewuste strategie en het lef om je eigen rol los te laten.
De beperking van de zzp’er
Als zzp’er ben jij het bedrijf. Je succes is direct gekoppeld aan het aantal uren dat je kunt werken. Je uurtarief verhogen heeft een limiet. De enige manier om significant door te groeien, is door je verdienmodel te veranderen van ‘uren verkopen’ naar ‘een systeem bouwen dat waarde levert’. Dit betekent dat je moet stoppen met alles zelf doen. De groei van eenpitter naar MKB’er begint op het moment dat je accepteert dat je niet langer de beste vakman moet zijn, maar de bouwer van een geoliede machine. Je gaat van in je bedrijf werken naar aan je bedrijf werken.
Bouwen aan systemen en processen
Zolang alle kennis en processen in jouw hoofd zitten, is je bedrijf niet schaalbaar. De eerste medewerker die je aanneemt, zal je continu vragen stellen over hoe jij de dingen doet. Succesvol opschalen betekent dat je je werk moet standaardiseren. Je moet processen gaan beschrijven. Hoe maken we een offerte? Hoe onboarden we een nieuwe klant? Wat is ons kwaliteitsproces? Door deze kernprocessen vast te leggen in handboeken of checklists, maak je je bedrijf overdraagbaar. Je creĆ«ert een ‘blauwdruk’ waarmee nieuwe medewerkers snel en consistent kunnen werken. Dit is vaak saai werk, maar het is de absolute voorwaarde voor groei.
De juiste mensen vinden
Je kunt niet opschalen met de verkeerde mensen. Het bouwen van een team is de kern van je nieuwe rol. Je moet op zoek naar mensen die niet alleen de juiste vaardigheden hebben, maar ook passen bij de cultuur die jij wilt bouwen. Je eerste paar medewerkers zijn cruciaal; zij zetten de toon voor de rest van het bedrijf. Dit betekent dat je moet leren hoe je goede sollicitatiegesprekken voert, hoe je mensen motiveert en hoe je ze bindt aan je bedrijf. Je succes is niet langer afhankelijk van je eigen genialiteit, maar van je vermogen om een team van getalenteerde mensen te bouwen en te behouden.
Leren delegeren en loslaten
Voor veel ondernemers is dit de pijnlijkste stap. Je hebt je bedrijf vanaf nul opgebouwd, je hebt een hoge kwaliteitsstandaard en je weet precies hoe je het wilt hebben. Nu moet je dat werk gaan overdragen aan iemand anders, die het (in het begin) misschien langzamer of net iets anders doet dan jij. De verleiding om het dan maar weer zelf te doen is enorm, maar funest voor je groei. Je moet leren accepteren dat ‘goed genoeg’ soms ook goed is. Geef je medewerkers de verantwoordelijkheid en, nog belangrijker, de bevoegdheid om zelf beslissingen te nemen. Alleen dan krijg jij je handen vrij voor je nieuwe strategische taken.
De financiƫle kant van groei
Opschalen kost geld. Voordat je nieuwe medewerkers productief zijn en omzet genereren, moet je ze al wel salaris betalen. Je hebt misschien een groter kantoor nodig, meer softwarelicenties en een groter marketingbudget. Deze investeringen gaan voor de baten uit. Je moet dus een ijzersterk financieel plan hebben. Wat kost de groei en hoe ga je dat financieren? Heb je voldoende buffer opgebouwd, of moet je op zoek naar externe financiering? Je accountant kan je helpen een groeiprognose te maken, zodat je niet door je cashflow heen brandt op het moment dat je net lekker op stoom komt.